Doradztwo kadrowo-płacowe

 

Korzystając z doradztwa kadrowo – płacowego zyskujemy nie tylko pewność, wiedzę, przygotowanie do podjęcia decyzji, ale przede wszystkim czas, jakbyśmy spędzili na samodzielnym poszukiwaniu odpowiedzi oraz korzyści finansowe wynikające z uniknięcia ewentualnych błędów.

Doradztwo kadrowo – płacowe jest blisko prawa pracy, jednakże nie należy utożsamiać obszaru doradztwa z wsparciem prawnym z obszaru prawa pracy.

Poniżej przykładowe obszary z doradztwa kadrowo – płacowego, które pozwalają oszczędzić pracodawcy wielu trosk i środków. Nasi doradcy wiedzą nie tylko co należy zrobić (jak prawnicy), ale też jak to należy przeprowadzić (jak praktycy).

 
 
 
 

Z 01.01.2021 przedsiębiorcy weszli w IV etap wdrażania PPK

 
 

wszystkie pozostałe podmioty, które nie miały obowiązku wdrożenia PPK w poprzednich 3 etapach. Przed tymi podmiotami są ścisłe terminy: podpisanie umowy o zarządzanie PPK − najpóźniej do 23.04.2021, umowy o prowadzenie PPK − najpóźniej do 10.05.2021. Przy czym, wywiązanie się z terminów umownych, musi być poprzedzone SKUTECZNYM wdrożeniem, za które odpowiedzialności ponosi pracodawca:

  • przygotowanie się ze strony kadrowej i informatycznej oraz przeprowadzenie akcji informacyjnej wśród pracowników
  • wybranie instytucji finansowej, która będzie gromadzić, zarządzać i inwestować środki w PPK; Wyboru musi dokonać pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentacją pracowników
  • zawarcie umowy o zarządzanie PPK, a następnie umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych z wybraną instytucją finansową
  • terminowe odprowadzanie wpłat oraz prowadzenie i archiwizacja dokumentacji.

Za naruszenie reguł ustawy o PPK grozi odpowiedzialność wykroczeniowa. Dla portfela przedsiębiorcy mieć ona może dotkliwy charakter: kara grzywny może sięgać nawet 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego.

Biura rachunkowe takich wdrożeń najczęściej nie robią.

 
 

Składka wypadkowa

 
 

Składka wypadkowa to pomijany koszt a jest źródłem oszczędności dla przedsiębiorców. Głównymi przyczynami nieprawidłowości ustalania wysokości składki wypadkowej są:

  • Koszty ZUS poza kontrolą pracodawcy
  • Rozproszone kompetencje w firmie
  • Skomplikowany algorytm ZUS

Każdy kto choć raz miał kontakt z algorytmem ZUS wie jak skomplikowany to system. Można zrobić audyt do 5 okresów wstecz. Szacujemy, że dzięki weryfikacji składki wypadkowej można uzyskać zwrot do aż 3% rocznej masy wynagrodzeń.

MITY o składce wypadkowej:

  • Składka wypadkowa to stała wartość
  • Coroczna weryfikacja składki wypadkowej nie jest konieczna
  • Na wysokość składki wpływ mają tylko wypadki
  • Ważne, aby Wasz dostawca miał wiedzę i doświadczenie: z zakresu doradztwa z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.

 
 

Okres przechowywania dokumentacji pracowniczej

 
 

Skrócenie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej z 50 lat do 10 lat pracowników zatrudnionych w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 31 grudnia 2018 r. (zarówno w odniesieniu do pracowników obecnie zatrudnianych, jak i tych już zwolnionych). Korzyści wynikające z takiego rozwiązania: skrócenie okresu odpowiedzialności za przechowywanie dokumentacji pracowniczej, oszczędności kosztowe związane z organizacją dodatkowego miejsca w archiwum zakładowym, brak konieczności przekazywania dokumentacji do zewnętrznych archiwów (czynność odpłatna)

ALE

…żeby osiągnąć taki cel trzeba złożyć w ZUS raport informacyjny, w którym znajdą się informacje niezbędne do wyliczenia emerytury lub renty konkretnego pracownika. Trzeba dysponować odpowiednim przystosowanym do takiego raportu programem kadrowo-płacowym oraz szczegółową wiedzą z zakresu ustawy o ZUS

Działanie takie nie jest to obowiązkowe, więc księgowa nie będzie zainteresowana taką działalnością, tym bardziej, że jeśli pracodawca decyduje się na taki krok, to czynność należy wykonać dla wszystkich pracowników ze wskazanego okresu.

 
 

Kontrola PIP

 
 

Dla większości przedsiębiorców kontrola z Państwowej Inspekcji Pracy to stres i możliwe koszty, czyli kary/ mandaty.

Procesy kontroli przebiegają zgodnie ustalonymi procedurami. Korzystając z doradztwa firmy zewnętrznej, która ma większe doświadczenie w „goszczeniu” inspektorów, korzystamy z wiedzy jak zrobić wewnętrzną prekontrolę, która pozwoli szybko naprawić błędy lub przygotować się z wyjaśnieniem na czas właściwej kontroli.